Modele monetaryzacji aplikacji mobilnych

Wzrastająca szybko w ostatnim czasie liczba dostępnych programów na smartfony i tablety nie idzie niestety w parze z jakością. Pojawiło się wiele klonów popularnych gier i programów narzędziowych. Zjawisko to występuje szczególnie często na platformie Android, gdyż Google Play w znikomym stopniu kontroluje zawartość i bezpieczeństwo zgłaszanych programów. Zagrożenia te nie wpływają jednak na popularność mobilnych aplikacji. Każdego dnia przybywa nowych autorów prostych i zaawansowanych aplikacji, które ze względu na monetaryzacji możemy podzielić na:

  • aplikacje darmowe,
  • aplikacje płatne w modelu „pay per download”, użytkownik musi zapłacić (najczęściej kartą kredytową) za pobranie oprogramowania,
  • aplikacje darmowe (i/lub płatne) z opcją „in app purchase” umożliwiające kupowanie wirtualnych dóbr poprzez system płatności w samej aplikacji,
  • trial app – darmowe aplikacje, które wymagają wniesienia opłaty po pewnym okresie użytkowania.

Wykorzystanie aplikacji w marketingu mobilnym jest bardzo widoczne. Pewnym uproszczeniem byłoby stwierdzenie że aplikacje to marketing mobilny. Większość z dwóch milionów aplikacji przynosi korzyści marketingowe swoim wydawcom. Raz są to przychody ze sprzedaży lub reklam zamieszczonych w aplikacjach innym razem dostarczenie głównej, korowej usługi danej marki bezpośrednio do użytkownika. Często aplikacja ma za zadanie wciągnąć posiadacza smartfona w interakcję z marką w wymiarze rozrywki.

Ciekawym przykładem w kontekście ostatniego przypadku może być seria gier wspierających kampanię „Serce i Rozum” grupy Orange. Obie gry należą do grupy gier platformowo-zręcznościowych. Ich scenariusz polega na wyborze bohatera i pokonywaniu kolejno coraz trudniejszych etapów. Obie wersje gier zostały pobrane 600 tys. razy. Pierwsza edycja gry zaangażowała graczy łącznie na ponad 10 tys. godzin.

Serce_i_Rozum

Wzrastająca szybko w ostatnim czasie liczba dostępnych programów na smartfony i tablety nie idzie niestety w parze z jakością. Pojawiło się wiele klonów popularnych gier i programów narzędziowych. Zjawisko to występuje szczególnie często na platformie Android, gdyż Google Play w znikomym stopniu kontroluje zawartość i bezpieczeństwo zgłaszanych programów. Zagrożenia te nie wpływają jednak na popularność mobilnych aplikacji.

 

Comments are closed.